Web sitemize hoşgeldiniz, 28 Nisan 2017

Kanserin Tekrarlama Korkusu İle Başa Çıkma

Kanserin Tekrarlama Korkusu İle Başa Çıkma

Kanser tedavisi sona erdikten sonra, kanseri yenen bireylerin en yaygın korkularından biri, yeniden nüksetme olasılığıdır. Nüks korkusu, tamamen gerçek ve normaldir. Kanserin tekrar etme olasılığını kontrol edemeseniz de, nüksetme korkusunun hayatınıza negatif etkilerini kontrol altına alabilirsiniz.

Kanserin Nüksetme Korkusu İle Nasıl Mücadele Edilir?

Belirsizlikler ile yaşamak hiç kolay değildir. Korku ve kaygının hayatta kalmanın normal bir parçası olduğunu kendinize hatırlatmanız önemlidir. Kanserin geri gelme endişesi genellikle en yoğun tedavi bittikten sonraki ilk yıl içerisinde olur. Bu endişe zamanla azalır.

Aşağıda, kanserin geri gelme korkusu ile başa çıkmanıza yardımcı olacak bazı ipuçları mevcuttur:

Duygularınızı tanımak: Birçok insan korku ve kaygı gibi “olumsuz” duygularını gizler ya da görmezden gelir. Bu negatif duyguları görmezden gelmek, onları güçlendirir ve daha ezici hale gelmesini sağlar. Genellikle güvenilir bir arkadaş, aile üyesi ya da bir psikolog ile korku ve endişeleriniz hakkında konuşmanız, fayda sağlar. Ya da, düşüncelerini yazmayı deneyebilirsiniz. Endişeleriniz hakkında konuşmak ve düşünmek, altında yatan sorunları keşfetmenize yardımcı olur. Bu altta yatan nedenler; kanserin tekrarlama korkusu, hayatınızın kontrolünü kaybetme ya da ölüm korkusu içerebilir.

Korkularınızı kabul edin: Korkularınızı kendinize açıklamaktan endişe etmeyin ve bu duygularınızı eleştirin. Korku ve endişelerinizi kabul etmek, bu duygularınızın uzaklaşmasına yardımcı olacaktır. Kabul ettiğiniz bazı korkularınız anksiyete bozukluğuna neden olabilir. Anksiyete ile başa çıkmak için destek alabilirsiniz. Anksiyete, bazı zamanlar artabilir. Özellikle çevrenizde başka birinin kanser tanısı ya da rutin muayeneler endişelerinizin artmasına neden olabilir.

Destek grupları: Kanserden kurtulan pek çok kişi destek gruplarına katılmayı yararlı bulur. Destek grupları, sizlerle aynı sorunları yaşayan insanlarla korku, endişe ve duygularınızı paylaşma fırsatı bulma imkanı sağlar. Bu destek gruplarında yalnız olmadığınızı hissetmek, aidiyet duygusu oluşturur.

Stresi azaltın: Anksiyete seviyesini düşürmek, kaygılarınızda kurtulmak için stresinizi kontrol altına almalısınız. Stresi azaltmanın farklı yolları vardır. Stresi kontrol altına almanıza yardımcı olacak bazı tavsiyeler şöyledir:

  • Aile ve arkadaşlar ile zaman geçirmek
  • Sevdiğiniz hobiler ve diğer faaliyetlere odaklanmak
  • Yürüyüşe çıkmak, meditasyon yapmak ya da banyo keyfi
  • Düzenli egzersiz yapmak
  • Komik bir kitap okumak ya da komik bir film izlemek

İyi bilgi sahibi olmak: Genel olarak, çoğu kanser nüks öngörülebilir bir desene sahiptir. Ancak, hiç kimse gelecekte ne olacağını tam olarak söyleyemez. Tıbbi geçmişinize dayanarak, sağlık ekibi kanserin tekrar nüksetme riski hakkında bilgi verebilir. Ayrıca, tekrar etme belirtileri hakkında bilgilendirebilir. Kanserin nüksetmesi hakkında iyi bilgi sahibi olmak, her acı ya da ağrı durumunda, kanserin geri döndü endişesini yaşamamanıza yardımcı olur. Eğer şüphe veren belirtiler varsa, mutlaka doktorunuzla konuşunuz.

Kontroller hakkında doktorunuzla konuşun: Kanseri yendikten sonra, düzenli kontrole gitmek, kanserin nüksetme olasılığını kontrol etmek için takip bakımıdır. Takip bakım planınız, düzenli fiziksel muayene ve/veya tıbbi testler içerebilir. Kanseri yendikten sonra, doktor kontrollerinizi aksatmamaya özen gösterin.

Sağlıklı seçimler yapın: Sağlıklı alışkanlıklar kazanmak, kendinizi daha iyi hissetmenize yardımcı olacaktır ve olumsuz düşüncelerin beyninizden uzaklaşmasını sağlayacaktır. Sağlıklı ve dengeli beslenme, düzenli egzersiz yapma, yeterli uyku gibi sağlıklı alışkanlıklar edinmek, hem fiziksel hem de duygusal olarak fayda sunar. Özellikle sigara ve alkol gibi kötü alışkanlıklardan uzak durmak, hayatınız üzerinde daha fazla kontrol sahibi olduğunuzu hissetmenize yardımcı olur.

Ne Zaman Daha Fazla Yardıma İhtiyacınız Vardır?

Çaba göstermenize rağmen korku ve kaygılarınız nedeniyle kendinizi boğulmuş gibi hissediyor olabilirsiniz. Aşağıdaki duygular, ciddi anksiyete ya da depresyon işareti olabilir:

  • Eğer endişe ve kaygılarınız ilişkilerinizi, günlük faaliyetlerinizi, hatta doktor randevularınızı etkiliyorsa
  • Gelecek hakkında umutsuz hissetmek
  • Uyumak ya da beslenmede zorluklar
  • Eğlenceli aktivitelere katılma isteksizliği
  • Konsantre olmakta ve karar vermekte sorunlar yaşamak
  • Hiçbir şeyin yolunda gitmediğini hissetme, karamsarlık
  • Alışılmadık derecede unutkanlık

Yukarıda yer alan duyguları sizler de hissediyorsanız, sağlık ekibinizle mutlaka konuşunuz. Sağlık ekibiniz, danışmanlık desteği almanızı önerebilir.

Önerilen Makaleler:

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış.

Yorum Yaz