Web sitemize hoşgeldiniz, 21 Ağustos 2017

Kanser ve Sağlıklı Yaşam

Pek çok kanser hastası ve kanserden kurtulan kişiler tedavi sonrası kanserin tekrarlaması, yeniden nüksetmesi endişesine kapılırlar. Bazı araştırmalar, kanser tedavisi sırasında ve tedavi sonrasında pozitif yaşam tarzı değişiklikleri yapmanın, kanserin nüksetmesi ve ikinci kanseri önlemeye yardımcı olabileceğini düşündürmektedir. Ancak, kanserden kurtulan kişilerde aşağıdaki bazı sağlık sorunları gelişebilir:

  • Obezite ya da aşırı kilolu olma
  • Konjestif kalp yetmezliği gibi kalp problemleri
  • Kemiklerin incelmesi veya kırılması
  • Yüksek tansiyon
  • Yüksek kolesterol seviyeleri
  • Diyabet

Kanseri yendikten sonra, yukarıdaki sağlık sorunlarını önlemek veya kontrol altına almak için sağlık ekibi ile konuşabilirsiniz. Sağlığınızın ve yaşam kalitenizin iyileştirilmesi için aşağıdaki öneriler verilebilir:

  • Sağlıklı gıdalar yemek
  • Güvenli ve etkili fiziksel aktiviteler yapmak
  • Tütün ürünlerinden uzak durmak
  • Alkol kullanımını sınırlandırmak
  • Stres yönetimi için olumlu bakış açısı kazanmak

Sağlıklı Beslenme

Kanseri yenen kişilerin sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazanması önemlidir. Taze meyve ve sebzeler yemek, işlenmiş gıdalardan uzak durmak, düşük yağlı ve besleyici gıdalar tercih etmek, kanser tedavisi sonrası gücünüzü yeniden geri kazanmanıza yardımcı olabilir. Sağlıklı beslenmek; aynı zamanda kalp hastalığı, yüksek tansiyon, obezite ve diyabet riskini azaltabilir.

Ayrıca Bakınız: Beslenme Ve Kanser İlişkisi

Uzmanlar; sebze ve meyve gibi bitki bazlı gıdalar, kepekli tahıllar, yağsız proteinler ve düşük yağlı süt ürünlerini önermekteler. Ayrıca mümkün olduğunca çok işlenmiş gıdalar uzak durulması ve kırmızı et ürünlerini sınırlı miktarda tüketmeyi tavsiye ediyorlar.

Düzenli Fiziksel Aktivite Yapmak

Egzersiz, sağlıklı yaşamın önemli bir parçasıdır. Kanser tedavisi ve sonrasında fiziksel olarak aktif olmak aşağıdaki faydaları sağlayabilir.

  • Anksiyete ve yorgunluğu azaltır
  • Benlik saygısını geliştirir.
  • İyimser duyguları artırır.
  • Kalp sağlığını geliştirir.
  • Sağlıklı, ideal kiloyu korur.
  • Kas gücü ve dayanıklılığını artırır.

Ayrıca Bakınız: Fiziksel Aktivite ve Kanser Riski

Kanser hastalığı ve tedavisine bağlı olarak ortaya çıkan uyku sorunları, yorgunluk gibi yan etkiler; fiziksel olarak aktif kalarak kontrol altına alınabilir. Profesyonel sertifikalı sağlık ve fitness uzmanı ile konuşmak yardımcı olabilir. Egzersiz yapmaya başlamanıza yardımcı olacak bazı ipuçları şöyledir:

  • Eğer uzun süreler fiziksel olarak aktif değilseniz, günde 10 dakika yürüyüş yapmakla başlayabilirsiniz.
  • Günlük faaliyetlerinizde markete yürüyerek gidebilir, asansöre binmek yerine merdiven kullanabilirsiniz.
  • Televizyon izlerken ya da müzik dinlerken egzersiz yapmayı deneyebilirsiniz.
  • Dostlarınızla konuşarak, birlikte egzersiz grubu oluşturabilirsiniz.
  • Eğer kendinizi yorgun hissediyorsanız, daha iyi enerjiye sahip olduğunuzda egzersize başlayın.

Not: Herhangi bir fiziksel aktivite veya egzersiz programına başlamadan önce, doktorunuzla konuşmayı unutmayın.

Diğer Sağlıklı Yaşam İpuçları:

Kanseri yendikten sonra, sağlıklı bir yaşam tarzı oluşturmak ve korumak önemlidir.

  • Sağlık ekibi ile irtibatta kalın. Doktorunuz kanserin nüks belirtileri ve kanserin uzun vadeli yan etkileri hakkında kontrol için düzenli randevular verebilir.
  • Zor duygular ile başa çıkmayı öğrenin. Stres, anksiyete, depresyon ve kanserin nüksetme korkusu gibi duygulardan kurtulmak için çaba gösterin. Bu zor duygular uykusuzluk, baş ağrısı ve mide sorunları gibi yeni fiziksel sorunları getirebilir. Günlük tutmak, bir destek grubuna katılmak ve gevşeme teknikleri bu zor duygularla başa çıkmanıza yardımcı olabilir.
  • İdeal kilonuza ulaşmanız ve sağlıklı kilonuzu korumanız önemlidir.
  • Sigarayı bırakın ve sigara dumanından kaçının. Hatta kanser teşhisi sonrası sigara kullanmayı bırakmak bile, genel sağlığı ve iyileşme şansını artırabilir.
  • Cildinizi güneşin zararlı ışınlarından koruyun. Her gün en az 30 SPF koruyuculu güneş kremi kullanın. Eğer güneşe daha duyarlı hale getiren ilaçlar alıyorsanız, daha da dikkatli olun.
  • Eğlenmek için zaman ayırın. Sevdiklerinizle birlikte eğlenceli aktiviteler yapın. Gülmek, stresi azaltır ve ruh halinizi iyileştirebilir.

Önerilen Makaleler:

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış.

Yorum Yaz